MariGraf Aktualności i branżowe artykuły znalezione w sieci

"Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum."

Styrodur to materiał podobny do styropianu lecz o bardziej jednorodnej strukturze (nie ma w sobie "kuleczek"), jest lekki, gładki, odporny na warunki atmosferyczne i daje się doskonale malować. W budownictwie używany jest do dociepleń budynków jako alternatywa dla styropianu. W reklamie głównie styrodur - sporadycznie styropian, wykorzystywany jest do produkcji liter, znaków graficznych, napisów, itd. Fachowa nazwa to płyty Z EKSTRUDOWANEJ PIANKI POLISTYRENOWEJ (XPS).

Gotowe, pomalowane litery ze styroduru polecamy indywidualnym Klientom, ale także Agencjom Reklamy nie dysponującym własnym zapleczem technicznym. Na życzenie dokonujemy także montażu liter i grafiki ze styroduru. Malujemy litery zgodnie z wzornikiem RAL (wedle tego wzornika mieszane są farby).

 

więcej »

Współczesne społeczeństwo można śmiało nazwać wzrokowym/graficznym. Posługiwanie się symbolami czy krótkimi hasłami wydaje się być obecnie nawykiem prawie naturalnym. Oznaczanie graficzne swojej firmy za pomocą tzw. logo to wymóg naszych czasów. Rozpoznajemy markę poprzez symbolikę, którą dana marka sukcesywnie rozpowszechnia, którą się – mówiąc wprost – reklamuje.

Logo firmy musi więc być w 100 % zintegrowane z profilem działalności firmy. Sieć sklepów z firanami nie obierze sobie za logo rysunku apetycznej pomarańczy i odwrotnie –  hurtownia owoców nie poprosi o projekt ażurowego logo.

Logo tworzy w umyśle odbiorcy konkretne skojarzenie. Projektując znak warto wczuć się w rolę klienta. Co się odczuwa patrząc na dany znak? Jakie wrażenie czy skojarzenia wywołuje jego kolorystyka? Z czym się kojarzy to logo? I wreszcie – czy zapada w pamięć?

Zasadniczo (choć nie zawsze) logo składa się z trzech części. W jego skład wchodzą: sygnet, logotyp (tekstowe przedstawienie nazwy marki) i hasło firmowe. Zdarza się, że logo składa się wyłącznie z logotypu.

Stworzenie logo najlepiej powierzyć specjalistom. Wbrew pozorom nie jest to wcale takie proste zadanie. Wymaga wiedzy nie tylko z dziedziny grafiki, ale także psychologii społecznej, marketingu oraz reklamy. Koszt projektu jest niewspółmierny do profitów, jakie dzięki dobrze zaprojektowanemu logo firma zyska. Patrząc na miliony symboli graficznych istniejących w świecie można dostać lekkiego zawrotu głowy – kreatywność ich twórców jest doprawdy imponująca. Inspiracją może być działalność firmy, cyfry, heraldyka, powiązania z naturą lub skrót literowy nazwy firmy.

Logo powinno przechodzić metamorfozę razem z firmą. Jeśli zmienia się profil działalności, to logo przestaje być aktualne, wymaga również zmian. Innymi powodami zmuszającymi do zmiany logo są np. zmiany w strukturach firmy, zmiany w nazwie, rozszerzenie działalności, zmiana oferty/usługi, itp.

Logo jest tak istotnym elementem wizerunku firmy, że podlega kontroli, klasyfikacji i skrupulatnemu zapisowi wszelkich zmian wyglądu. W wielu szanujących się firmach zakłada się dla logo specjalną Księgę Znaku, w której przechowuje się wszystkie informacje dotyczące logo firmy.

więcej »

Prawie każda firma funkcjonująca na rynku decyduje się na druk teczek ofertowych. To niezbędny element promocyjny oraz reklamowy. Profesjonalnie wykonana teczka ofertowa jest w stanie skutecznie przekazać ofertę handlową, propozycję współpracy lub formę kontaktu dla potencjalnego klienta. Takie teczki robione są jednostronnie albo dwustronnie na różnym kartonie (gładkim bądź ozdobnym).

więcej »

Posiadanie profesjonalnej strony internetowej to teraz standard. Wśród całego mnóstwa agencji reklamowych, ciężko jest znaleźć tą odpowiednią. Zacznij od przeglądania zrealizowanych projektów oraz portfolio, zapoznania się z cenami i ofertą, popytaj wśród znajomych lub poszukaj opinii w internecie.

Projekty wykonane przez najlepsze agencje reklamy staną się Twoją wizytówką oraz swoistą reklamą. Ulotki i banery wykonane w niebagatelny i pomysłowy sposób będą przekaźnikiem informacji na temat Twoich produktów i świadczonych usług, a reklama na samochodach niemal nieprzerwanie docierać będzie do Twoich ewentualnych nabywców. Dlatego dobrze jest poświęcić więcej czasu na znalezienie cenionej agencji.

Profesjonalne studio reklamy wyróżnia się pełną obsługą, niewyczerpanym wachlarzem świadczonych usług, oryginalnością pomysłów, niepowtarzalnymi projektami oraz rzetelnym i terminowym wypełnianiem zleceń, dzięki czemu spełnia wymagania nawet najbardziej wymagających klientów. Studio reklamowe wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, w wachlarzu swoich usług posiada możliwość wydruków różnorodnych produktów. Drukarnia korzystająca z najlepszych jakościowo materiałów jest gwarancją trwałości wyrobów poligraficznych, w tym ulotki, kalendarze czy wizytówki.

Nowoczesna, estetyczna i wyróżniająca się niepowtarzalna grafika kreuje wygląd Twojej firmy. Przemyślane i oddające zakres Twojej działalności logo pozwoli na dumne prezentowanie się wśród konkurencji, a stworzenie strony internetowej pozwoli zaistnieć niemal na całym świecie. Kompetentna agencja reklamy zaprojektuje dla Twojej firmy logo pełniące funkcje marketingowe. Starannie przemyślane i estetycznie wykonane logo przyciąga wzrok klientów oraz stanowi informację o działalności firmy.

Prowadząc swoje kroki do agencji reklamowej przejrzyj przede wszystkim bardzo dokładnie strony internetowe w celu wyszukania tej najbardziej interesującej. Zweryfikuj i porównaj ceny, zbadaj zasięg świadczonych usług oraz zaznajom się z opiniami internautów na temat poziomu tych usług. Nie wymaga to dużej ilości poświęconego czasu, a może zaoszczędzić nam wielu problemów oraz zmartwień w przyszłości.

więcej »

Papier – wyrób papierniczy w postaci arkusza lub wstęgi w zwoju, otrzymany ze spilśnionych surowców włóknistych z odpowiednimi dodatkami, w którym podstawowymi surowcami są: m.in. masa celulozowa, ścier drzewny i makulatura oraz substancje pomocnicze: wypełniacze, barwniki, kleje itp., w zależności od przeznaczenia i rodzaju papieru.

Papier czerpany – papier ręcznie produkowany z arkuszach, metodą czerpania gęstym sitem z kadzi z zawiesiną wodną rozdrobnionych, odpowiedniej długości włókien bawełny, lnu, konopi, odwodnienie i wysuszenie tej masy, bez wypełniaczy, mocno zaklejony w masie, charakteryzujący się matową powierzchnią i nieregularnymi falistymi brzegami.

Papier ekologiczny – papier, produkowany wyłącznie z makulatury bez stosowania chemicznych środków wybielających, a zanieczyszczenia usuwane są metodami zmydlania i wielokrotnego wymywania wodą, zaklejony skrobią i kalafonią w masie i powierzchniowo.

Papier matowy (maszynowo gładzony) – papier, którego wilgotna wstęga, w końcowej części maszyny papierniczej, przepuszczona między specjalnymi walcami metalowymi, uzyskuje gładką matową powierzchnię, a przy papierze powlekanym mieszankami pigmetowo-klejowymi, dodatkowo gładzony, uzyskuje dodatkowe zalety techniczne.

Papier metalizowany – podłoże papieru uszlachetnione powierzchniowo metodą „napylania” natryskowego w próżni zdyspergowanych tlenków metali, np. aluminium, uzyskując tzw. papier srebrny, przy brązie, tzw. papier złoty oraz dodatkowo pokryte farbą transparentną lub lakierem. Drugą metodą uzyskiwania papieru metalizowanego jest metoda transferowa tzn. przetłaczania warstwy metalu z folii nośnej.

Papier objętościowy, papier pulchny – rodzaj papieru drukowego charakteryzujący się luźną strukturą w masie, o pozornie większej gramaturze, niepowlekany, zaklejony powierzchniowo, o dobrej drukowności, stosowany przede wszystkim do drukowania broszur i książek.

Papier offsetowy – rodzaj papieru drukowego, mocno zaklejony w masie i powierzchniowo, charakteryzujący się dużą stabilnością wymiarową, odpornością na zrywanie powierzchniowe, małym stopniem pylenia, przeznaczony do drukowania offsetowego.

Papier samokopiujący – papier przeznaczony do uzyskiwania kopii, za pomocą mechanicznego nacisku na komplet arkuszy, które pokryte odpowiednimi warstwami z mikrokapsułkami jedno- lub dwustronnie, zapewniają w zależności od styku powierzchni, oddanie i pobranie zapisu.

Papier samoprzylepny – podłoże papierowe jednostronnie powleczone, tworzące powierzchnię w zależności od potrzeb od matowej do wysokiego połysku, natomiast po drugiej stronie (spodniej), pokryte warstwą klejową, przeważnie kauczukową lub polioctanu winylowego, z zabezpieczeniem antyadhezyjnym z papieru silikonowego.

Papier satynowany – rodzaj papieru drukowego, produkowany z mieszaniny masy celulozowej i włókien tworzyw syntetycznych, zawierający co najmniej 20% tworzyw sztucznych, charakteryzujący się wysokimi właściwościami mechanicznymi, wodoodpornością, nieprzezroczystością, brakiem pylenia itp.

więcej »

Większość drukowanych materiałów zostaje poddana późniejszej obróbce na różnego rodzaju maszynach. Przede wszystkich są to krajarki, gilotynu i trójnoże, ale często stosowane są też maszyny łamiące (składające) lub nanoszące klej na wydruk lub jego część. Dzięki pracy tych maszyn po zadrukowaniu  podłoża możemy uzyskać gotowy projekt jaki zamówiliśmy. Niezależnie od tego czy konieczne jest jedynie wycięcie prostokątnych wizytówek przy użyciu wykrojnika prostego czy może chcemy uzyskać kształt torebki lub pudełka – zawsze po zadrukowaniu następuje jeszcze co najmniej jeden proces wykończenia produktu.

Każda maszyna wykonująca daną czynność charakteryzuje się pewną tolerancją i dokładnością wykonania. Aby w gotowym produkcie nie było widać małych niedoskonałości warto zabezpieczyć swój plik graficzny przed ewentualnymi mikroprzesunięciami. Najlepszym sposobem będzie zastosowanie spadów, dzięki którym obszar, w który powinien uderzyć nóż wykrojnika powiększy się z szerokości jednej linii do kilku milimetrów.

Spad to powiększenie obrazu czy też „wyciągnięcie” jego tła poza docelową krawędź obrazu. To powiększenie ma zazwyczaj wielkość ok. 2-3 mm dla każdej krawędzi. Między obrazem a spadem nie powinno być żadnej linii oznaczającej kontur, gdyż przejście do spadu powinno być płynne i niewidoczne. Jedynymi elementami, które zaznaczają gdzie kończy się obraz, a zaczyna spad są linię cięcia, które jednak znajdują się na obszarze nie należącym do obrazu.

Zastosowanie spadów jest niezwykle ważne jeśli nie chcemy ryzykować, że po wycięciu naszej barwnej wizytówki czy kolorowego plakatu przy brzegach będą widoczne białe linie, które mogą powstać, gdy nóż krojący nie trafi idealnie w kontur obrazu, lecz wykona cięcie już na obszarze marginesu. Spad to jakby właśnie margines, który jednak ma kolor i fakturę identyczne z obrazem.

Warto zwrócić uwagę, że wykonanie spadów nie jest tym samym co skalowanie pliku. Tak naprawdę bowiem spad zostaje wykonany poza obszarem zajmowanym przez nasz obraz i nie jest jego częścią, a jedynie bezpieczną granicą, po której może poruszać się nóż wykrawający obraz z większego arkusza drukarskiego.

Świadomość tego, jak dokładnie wygląda proces drukowania i przetwarzania produktu, który zamawiamy w drukarni pozwoli nam zapobiegać występowaniu ewentualnych błędów, których ryzyko pojawienia się niesie ze sobą każda linia produkcyjna. Warto także słuchać bardziej doświadczonych w drukowaniu i przetwarzaniu druków osób, które doradzą, jakie kroki należy przedsięwziąć, aby końcowy produkt wyglądał dokładnie tak, jak to sobie wyobrażamy.

więcej »

Poligrafia, jak chyba każda branża jednoczy wokół siebie ludzi, którzy posługują się określonym żargonem, niekoniecznie zrozumiałym dla laika w danej dziedzinie. Żargon ten nie zawsze jest zgodny z fachowym słownictwem, wpajanym studentom na wyższych uczelniach. Jakimś cudem jednak, jest on jednak w pełni zrozumiały dla każdej osoby, która z poligrafią ma cokolwiek wspólnego.

Jednym z określeń, którego używają zarówno studenci poligrafii, jak i wyjadacze z wieloletnim stażem jest tajemniczy skrót 4 + 4 używany do określenia kolorystyki wydruków. 4 to chyba najbardziej podstawowa liczba jeżeli chodzi o poligrafię i najpopularniejszy w niej druk offsetowy. Określa ona 4 podstawowe barwy, jakie stosuje się w poligrafii, czyli Cyjan (kolor zielononiebieski), Magentę (purpurowy), Yellow (żółty), i Black (czarny, określany również mianem kontrastu lub konturu). Zestawienie naszych 4 barw to w skrócie CMYK, z którego to połączenia możemy uzyskać niemal każdy kolor, jakiego potrzebujemy.

Co jednak dokładnie oznacza 4 + 4? Słusznym będzie przypuszczenie, że w określonej w ten sposób kolorystyce występować będzie CMYK, co więcej będzie on się pojawiał dwukrotnie. Po jednym razie na każdej z dwóch stron wydruku. Taki rodzaj druku nazywa się też drukiem pełnym, w tym przypadku dwustronnym. Oznaczenie 4 + 0 będzie natomiast oznaczało druk pełny jednostronny. Dlaczego pełny – otóż właśnie dlatego, że z tych czterech barw możemy uzyskać niemalże pełną gamę kolorystyczną. Niemalże, ponieważ niekiedy, aby uzyskać oryginalny i niespotykany efekt kolorystyczny stosowane są kolory dodatkowe
z gamy Pantone.

Nie zawsze mamy jednak do czynienia z drukiem pełnym, czyli wykorzystaniem wszystkich dostępnych kolorów. Niekiedy są to tylko dwa kolory z jednej i drugiej strony, bądź 5 kolorów z jednej strony i brak zadruku z drugiej. Spotykane oznaczenia to między innymi:

–  druk 2 + 2 – oznacza druk dwustronny, po dwa kolory na każdej ze stron

–  druk 4 + 1 – oznacza druk dwustronny, 4 kolory na jednej ze stron oraz czarny lub kolor dodatkowy na drugiej stronie

–  druk 5 + 0 – oznacza druk jednostronny, pięciokolorowy.

Oczywiście w analogiczny sposób możemy oznaczyć każdą kombinację kolorystyczną, jaką chcemy uzyskać.

Zazwyczaj przy określeniu opisującym drukowanie dwustronne podaje się także sposób odwracania arkuszy. Może ono nastąpić przez boczny lub przedni margines. Informacja o liczbie kolorów oraz sposobie odwracania jest niezbędna do ustalenia liczby form drukowych jakie należy wykonać do danego zlecenia.

Odwracanie przez margines przedni oznacza, że czynność ta jest wykonana
w maszynie drukującej, czyli arkusze opuszczające ją będą w pełni zadrukowane po obu stronach. W praktyce oznacza to, że np. przy drukowaniu 4 + 4 potrzebujemy 8 form drukowych.

Inaczej sprawa wygląda przy odwracaniu przez margines boczny. Wówczas to drukarz ręcznie odwraca stos arkuszy, które ponownie trafiają do maszyny z tymi samymi formami. Oznacza to, że przy drukowaniu 4 + 4  potrzebujemy jedynie 4 form drukowych. Konieczne jest wówczas jednak wykonanie odpowiedniego montażu. Jak widać jednak wykonanie odpowiedniej impozycji może przyczynić się do dużych oszczędności.

więcej »

Wykrawanie, potocznie sztancowanie, to czynność introligatorska polegająca na wycinaniu kształtu za pomocą wykrojnika przy użyciu dużej siły docisku. Dzięki wykrawaniu możemy wycinać skomplikowane kształty, których nie można uzyskać za pomocą zwykłego krojenia na gilotynie introligatorskiej. Przy sztancowaniu można zastosować różnego rodzaju noże: do cięcia, bigowania, perforowania. Przy pierwszej produkcji trzeba wykonać specjalny wykrojnik, który potem można wykorzystywać wielokrotnie przy dodrukach danej pracy.

więcej »

Sitodruk jest metodą umożliwiającą jedno- lub wielokolorowe nadruki na różnych powierzchniach, w tym na tkaninie, tworzywie sztucznym, papierze, ścianie – a więc praktycznie na każdej powierzchni płaskiej. Jest metodą bardzo ekonomiczną i najprostszą spośród znanych technik drukarskich.

Wywodzi się z krajów Dalekiego Wschodu, szczególnie z Japonii, gdzie już w XVII wieku tą metodą ozdabiano kimona. W uproszczeniu można powiedzieć, że sitodruk jest prostokątną ramą z napiętą na niej siatką (pierwotnie z włosów, nici jedwabnych, a obecnie z nylonu, poliestru lub metalu) z szablonem. Szablon, najczęściej z materiału poliestrowego, tworzy utwardzona emulsja światłoczuła, która nie przepuszcza farby w określonych miejscach. Szablon zostaje poddany silnemu naświetleniu, w trakcie którego miejsca osłonięte przez diapozytyw (wzorzec) nie otrzymując wiązki światła zostają wypłukane, pozostałe zaś stworzą barierę dla farby.

W procesie drukowania farba jest rozprowadzana po sicie specjalnym raklem (przecierakiem) i przeciskana bezpośrednio na podłoże drukarskie. Należy dodać, że każdy kolor wymaga odrębnego szablonu i kolejnego cyklu pracy.

W technice sitodruku stosuje się farby wysokiej jakości, odporne na czynniki atmosferyczne i chemiczne, dlatego też jest to popularna metoda drukowania plakatów reklamowych, szyldów, a także nadruków na gadżetach oraz wzorów na ubraniach i tkaninach przemysłowych. Co więcej, nie wymagają one dodatkowego zabezpieczania. Kolory są żywe, pełne, soczyste i wyraziste. Sitodruk idealnie nadaje się do tworzenia wizytówek i papierów firmowych w niskim nakładzie.

Ograniczenia sitodruku to przede wszystkim słaba możliwość drukowania drobnych detali wzoru, pasowanie kolorów oraz niska jakość bitmap (znacznie niższa niż w przypadku techniki offsetowej). Sitodruk najlepiej sprawdza się tam, gdzie wymagane jest duże nasycenie koloru, a sam druk ma być odporny na światło i inne szkodliwe czynniki.

więcej »

Druk offsetowy jest najbardziej popularną metodą stosowaną w poligrafii. W krótkim czasie umożliwia on zadrukowanie dużej powierzchni materiału. Wynalazcą offsetu jest Niemiec Alois Senefelder (1771-1834). Jak większość wynalazków, które zrewolucjonizowały świat, również i offset zawdzięcza swoje narodziny przypadkowi i potrzebie udogodnienia sobie życia. Alois szukał sposobu na szybkie i mniej pracochłonne powielanie scenariuszy teatralnych. Użył do tego celu kamiennych płyt, na których specjalną mieszanką sadzy, mydła i wosku tworzył rysunki lub napisy. Później po zwilżeniu wodą nakładał wałkiem farbę. Farba przylegała do utworzonych taką mieszanką znaków, omijając przy tym całą resztę powierzchni. Pozwalało to na wielokrotne powielanie wykonanego tekstu. Później druk przyśpieszono jeszcze bardziej, wprowadzając z czasem prasy rotacyjne i materiały metalowe zamiast kamiennych.

Dziś stosuje się aluminiowe matryce na bębnach drukujących oraz gumę na bębnach pośrednich (mówi się wówczas o druku pośrednim). Niski koszt druku oraz wysoka wydajność sprawiają, że jest to najpopularniejszy sposób na powielanie materiału. Innym ważnym atutem jest różnorodność nośników, na których można drukować. Metodą offsetu pośredniego powstają plakaty, gazetki, ulotki, katalogi, foldery i wiele innych narzędzi reklamowych. Drukuje się także na innych niż papier materiałach, np. na gumie, folii czy plastiku.

Nowoczesne metody bezpośredniego naświetlania obrazu na matrycy z wykorzystaniem naświetlarki CTP (ang. Computer to Plate) pozwoliły na znaczne obniżenie kosztów wydruku, przyspieszając jednocześnie całą technologię i zwiększając jakość druku.

Inną odmianą offsetu jest forma drukowa, wykorzystująca jako matrycę blachę aluminiową, pokrytą emulsją światłoczułą. Matryca podlega naświetleniu w tzw. kopioramie silnym strumieniem UV. Podobnie jak w fotografii, uzyskuje się wówczas miejsca naświetlone i nienaświetlone, w których emulsja pozostała, a które są podatne na przyjmowanie farby. Metoda ta nazywana jest współczesną litografią.

Druk offsetowy charakteryzuje się tym, że koszty druku jednego arkusza są bardzo małe. Z drugiej jednak strony, koszty uruchomienia produkcji są dość duże – trzeba wykonać blachy dla każdego koloru, narządzić maszynę, zadać farbę. Dlatego czym większy nakład danej pracy, tym niższy potem koszt jednostkowy, a więc i bardziej opłacalny druk.

więcej »

Druk cyfrowy charakteryzuje się tym, że materiały przeznaczone do druku dostarczane są do urządzenia w postaci danych komputerowych, co pozwala na ich druk bezpośredni (bez konieczności stosowania form drukarskich).  Druk cyfrowy stosuje się głównie tam, gdzie nakłady są na tyle małe, że druk offsetowy jest nieopłacalny. Przy tym ostatnim lwią część kosztów stanowią matryce CTP dla każdego koloru, przygotowanie maszyny do druku oraz jej tzw. „rozjazd”, dlatego też małe serie są bardzo drogie.

Typowe zastosowania druku cyfrowego to krótkie serie materiałów na konferencje, materiały reklamowe i biznesowe, raporty, itp. oraz całe spektrum druków akcydensowych. Niestety, druk cyfrowy jest gorszej jakości niż druk offsetowy, szczególnie duże aple kolorów wychodzą bardzo kiepsko, co trzeba brać pod uwagę już w fazie przygotowania projektu, unikając po prostu jednolitego tła.

W druku cyfrowym stosuje się te same technologie introligatorskie, co w przypadku innych odmian druku.

Podsumowując: głównymi zaletami druku cyfrowego są:

  • szybka realizacja zleceń;
  • możliwość druku niewielkich nakładów;
  • opcja personalizowania nakładu (każda drukowana strona może być inna);
  • niższa cena.

Niewątpliwymi wadami druku cyfrowego są:

wyraźnie słabsza jakość w porównaniu z drukiem offsetowym oraz wysokie koszty przy dużej ilości egzemplarzy.

więcej »

Karty biznesowe mają bardzo szerokie zastosowanie. Mogą służyć jako kalendarzyki, wizytówki, karty rabatowe, metki, karty klubowe, karty stałego klienta bądź mapki dojazdu do siedziby firmy. Podnoszą też prestiż, doskonale zastępując wszelkiego rodzaju ulotki, zwykłe wizytówki oraz wiele innych, znacznie droższych form reklamy. Zazwyczaj drukowane są offsetowo na papierze o gramaturze 300-350 g/m2, a do tego dwustronnie foliowane bądź lakierowane w celu zabezpieczenia nadruku.

więcej »

Grafik komputerowy zapewnia kompleksową obsługę w swojej dziedzinie. Nie można jednak wymagać od grafika tego, by dokonywał czynności wykraczających poza zakres jego obowiązków. Dobrym przykładem są graficy zajmujący się projektowaniem stron internetowych. Są oni odpowiedzialni za stworzenie interfacu oraz grafiki witryny i jej podstron. Po ich stronie leży zmienienie projektu graficznego serwisu www w funkcjonującą całość. Jak już wspomniano, nie można jednak wymagać od grafika, by zakupił domenę, zapewnił hosting czy napisał teksty na stronę (chyba, że w umowie wyraźnie zastrzeżono, że takich czynności się podejmie).

Mimo, że istnieje wiele kategorii grafików, to wszyscy oni posiadają cechy wspólne. W szczególności cechą wspólną wszystkich grafików jest to, że czas, którypoświęcają na stworzenie danego projektu, to nie tylko godziny spędzone przed programami graficznymi. To także czas wykorzystywany na badania rynku czy opracowywanie koncepcji. Najbardziej typowym przykładem może być opracowanie wizytówki albo logo. Czas poświęcony na wykonanie ostatecznej wersji jest nieporównywalnie krótszy od tego potrzebnego na określenie, jakie logo będzie najbardziej odpowiednie dla danej branży oraz jaki układ elementów będzie prezentował się najlepiej.

Kolejnym elementem wspólnym charakterystycznym dla przedstawicieli tego zawodu jest brak związania grafikaz konkretnym miejscem pracy. Ze względu na fakt, że głównym narzędziem pracy grafika jest komputer, jego mobilność jest ograniczona jedynie dostępem do elektryczności oraz Internetu. Poszukując grafika nie powinniśmy ograniczać się więc do terenu zamieszkiwanej przez nas miejscowości. Powinniśmy natomiast poszukiwać osoby, której specjalizacja najbardziej odpowiada zleceniu, które zamierzamy jej powierzyć.

Wspólną cechą wszystkich grafików jest także to, że współpraca z nimi nie wymaga spotkania w cztery oczy. Wszystkie wytyczne jesteśmy w stanie powierzyć za pośrednictwem poczty elektronicznej, ewentualnie podczas rozmowy telefonicznej.

Niezależnie od specjalizacji, każdy grafik zmuszony jest do stałego rozwijania swoich umiejętności. Profesja grafika podlega nieustannym przemianom. Z roku na rok produkowane są komputery, które przewyższają swoją mocą obliczeniową dotychczasowe modele. To samo dotyczy oprogramowania. Softwere obecnie dostępny na rynku daje znacznie większe możliwości niż jego wcześniejsze wersje. Wywołuje to konieczność stałego zakupu nowego sprzętu i oprogramowania, ale również ciągłej nauki. Nie jest możliwe nadążanie za pojawiającymi się zmianami bez ciągłego dokształcania się.

więcej »

Zajmuje się on odpowiednim złożeniem tekstu i obrazu, tak, by nadawał się on do wykorzystania w ostatecznej publikacji. Ponieważ powyższy opis może być nieco niejasny dla osób, które wcześniej nie współpracowały z operatorem DTP, posłużymy się prostym przykładem. Weź do ręki dowolne czasopismo (najlepiej do tego celu nada się prasa kobieca, ale może być to też każda inna gazeta). Zwróć uwagę na tekst i obrazki umieszczone w czasopiśmie. Tekst rozmieszczony jest w kolumnach, które oplatają obrazki. W miejscach, gdzie tekst spotyka się z ilustracją litery często zmieniają swój kolor tak, by pozostać czytelnymi i stworzyć harmonijną całość. Tekst jest w niektórych miejscach pogrubiony tak, by przykuwał uwagę. Grafiki znajdujące się w czasopiśmie są natomiast w niektórych miejscach rozmyte, by w innych tworzyć wyraźne linie. Operator DTP zajmuje się właśnie tym, by z otrzymanego tekstu i grafiki stworzyć miłą dla oka całość, która następnie może zostać wykorzystana w czasopiśmie, na bilbordzie reklamowym, ulotce czy w książeczce ofertowej.

więcej »

Najlepszy przyjaciel fotografa i osób, którym zależy na jakości wykonanych zdjęć. Retuszer nie ogranicza się jedynie do tego, by osoby znajdujące się na zdjęciach wyglądały korzystniej. Potrafi on również poprawić ogólną jakość zdjęć, odnowić stare fotografie, jak również wystylizować nowe zdjęcia na wykonane w innej epoce. Dzięki odpowiednim zabiegom jest wstanie zmienić kolorystykę zdjęcia jak również dodać/usunąć odpowiednie elementy, przez co jest on niezastąpiony przy dostosowywaniu fotografii do potrzeb materiałów promocyjnych czy kampanii reklamowych.

więcej »
następne >>
Katalog Produktów

 

 

 

 

Strony Internetowe

Aktualności

Google+